:: Bicara Pemuda ::

 

Saturday, September 8, 2007
Bajet 2008: Bajet Rakyat Atau Bajet Pilihanraya Sebenarnya
Analisis Isu Oleh Cucu Mat Kilau

aPembentangan Bajet 2008 di Dewan Rakyat oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Badawi sesunggunhya merupakan petanda awal pilihanraya umum ke-12 sudah semakin hampir . Biarpun bajet tersebut banyak memberi impak positif kepada rakyat marhaen, terutumanya golongan yang berpendapatan rendah namun secara kesuluruhannya ia jelas menggambarkan kegusaran kerajaan Pak Lah atas sokongan rakyat yang kian luntur terhadap kerajaan mutakhir ini. Populariti kerajaan dilihat semakin merundum. Maka, itulah Pak Lah mengambil keputusan untuk memberi peruntukan yang besar kepada rakyat kali ini berbanding pada tahun-tahun yang lepas.

Bajet dengan tema ‘Bersama Membina Negara dan Menikmati Kemakmuran’ menekankan tiga aspek penting iaitu keperluan untuk bersaing, modal insan dan kesejahteraan rakyat.

Dalam soal pendidikan misalnya, sememangnya sejak dulu lagi parti pembangkang menyuarakan pandangan supaya soal pendidikan adalah satu tanggung jawab sosial. maka itu perlu diberi percuma kepada rakyat. Sudah sekian lama perkara ini dibangkitkan, namun kini akhirnya kerajaan akur dengan desakan tersebut semata-mata ingin memenangi hati rakyat menjelang pilihanraya akan datang.

sBegitu juga dalam soal pembelian rumah oleh golongan berpendapatan rendah yang selama ini tidak diambil berat oleh kerajaan. Kini, mereka menyediakan peruntukan yang besar agar golongan rakyat yang tidak berkemampuan dapat membeli rumah dengan peruntukan yang disediakan oleh karajaan. Bukankah sesungguhnya ini satu bukti yang jelas bahawa kerajaan semakin sedar bahawa rakyat marhean yang teridiri daripada golongan berpendapatan rendah kini semakin terdesak akibat keadaan ekonomi negara yang semakin melonjak. Ditambah lagi dengan kenaikan kos barangan keperluan harian dan juga kenaikan harga minyak sebelum itu.

Sebenarnya banyak lagi perkara penting yang jika kita lihat ia jelas merupakan satu gula-gula untuk rakyat supaya terus menyokong kepimpinan kerajaan yang sedia ada sekarang.

Pilihanraya Umum Bulan November

Melihat kepada senario politik dan bajet yang dibentang oleh Pak Lah itu, maka sudah tidak syak lagi pilihanraya umum bakal diadakan dalam tempoh terdekat ini. Bahkan, Cucu juga ada mendapat laporan daripada pihak SPR bahawa pilihanraya umum bakal diadakan pada bulan November 2007 ini. Ini bermakna pembubaran parlimen akan berlaku pada bulan Ramadhan, iaitu ketika umat Islam sedang menjalani ibadah puasa. Desas desus ini dihangatkan lagi apabila lebih 600 orang pegawai pilihanraya telah diberi taklimat oleh SPR di Dewan Kompleks Belia Indera Mahkota, Kuantan baru-baru ini. Justeru itu kita mengharapkan agar semua pihak dalam barisan alternantif dapat bersedia mulai sekarang. Jika perkara ini ada kebenarannya, maka sudah pastilah bajet yang dibentang oleh Pak Lah itu juga akan memainkan peranan penting terhadap sokongan rakyat kepada kerajaan Barisan Nasional hari. Kita amatlah mengharapkan agar rakyat lebih berfikiran terbuka kali ini. Biarpun apa jua ganjaran yang diberikan, seharusnya mereka lebih sedar dan bertanggung jawab untuk menolak pemimpin yang telah mengkhianati rakyat serta merompak harta rakyat. Dalam pembentangan bajet itu juga Pak Lah ada mengatakan agar ianya dapat memberi kesejahteraan rakyat. Namun sedarkah kita, apabila bajet itu dilepaskan maka yang akan lebih sejahtera ialah para pemimpin serta juak-juaknya yang terus memperkayakan suku-sakat dan kroni-kroni mereka. Sebaliknya rakyat akan terus menderita sehingga bila-bila. Ini jelas terbukti sejak 50 tahun negara ini mencapai kemerdekaan sebenarnya. Maka sudah tiba rakyat marhaen diberi kesedaran supaya tidak terlalu berseronok dengan kesenangan yang bakal dinikmati dengan bajet 2008 itu nanti.

SPR Bakal Tolak Cadangan Celup Jari (Dakwat)

Biarpun Majlis Fatwa telah membuat keputusan bahawa celup dakwat tidak haram dan dibolehkan dalam Islam, namun atas rasa kegusaran serta ingin meneruskan niat jahatnya kita pasti Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang merupakan komponen terbaru Barisan Nasional bakal menolak cadangan tersebut. Dalam pertemuan dengan pegawai pilihanraya di Kuantan baru-baru ini, secara jelas pihak SPR mengatakan bahawa cadangan tersebut belum boleh dilaksanakan kerana kesuntukan masa dan kos yang tinggi. Inilah alasan dangkal yang dikeluarkan oleh seteru BN yang sudah pasti yakin apabila cadangan celup jari dengan dakwat bakal memberi kesan yang besar terhadap undi BN secara keseluruhannya. Selama ini SPR sebenarnya tahu bahawa kemenangan BN dan kerajaan yang ada pada hari ini adalah tidak sah kerana menipu rakyat. Namun demi periuk nasi mereka, sudah pasti SPR akan terus bersekongkol dengan pakatan Dacing karat itu. Kita menunggu pula ulasan daripada Pengerusi SPR terhadap perkara ini. Jika benar apa yang diperkatakan oleh SPR Pahang di Kuantan baru-baru ini, maka semakin jauhlah harapan kita ingin melihat pilihanraya yang adil dan telus dalam amalan demokrasi di negara ini.

OCPD Kuantan Serang Ceramah Anwar

Hampir 10 ribu rakyat marhean yang telah turun membanjiri Kg.Pelindung, Beserah pada 6 September 2007 yang lalu. Semuanya gara-gara ingin mendengar "Amanat Perdana" Datuk Seri Anwar Ibrahim. Program yang dimulakan seawal pukul 9 malam itu, juga menampilkan Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man (PAS) dan Wakil NGO (Bersih). Orang ramai telah berduyun-duyun memenuhi segenap ruang kosong untuk melihat Anwar dari dekat, mujurlah layar besar turut dipaparkan untuk memudahkan orang ramai. Program anjuran Parti Keadilan Rakyat Bahagian Indera Mahokta, Kuantan itu dikatakan telah medapat permit dari pihak polis. Bahkan permit telah ditandatangani oleh Tuan OCPD Kuantan sendiri. Namun apa yang anehnya, sekitar jam 11.30 malam, pihak polis yang terdiri daripada OCPD dan beberapa orang pegawai kanannya telah menyerbu tempat ceramah dan meminta Anwar memberhentikan ucapan beliau. Terdapat sedikit perbalahan berlaku, namun apa yang penting Anwar dengan tegas mengatakan bahawa beliau mengikuti masa yang telah ditetapkan sehinggan jam 12 tengah malam. Kekecohan timbul, dan demi menghormati pihak berkuasa Anwar akhirnya menamatkan ucapan beliau sekiar jam 11.53 malam. Apapun orang ramai yang membanjiri kawasan tersebut begitu kecewa dengan tindakan pihak berkuasa. Program ceramah seperti itu terus diganggu, sebaliknya jika program hiburan yang dijalankan di pusat-pusat hiburan sekitar Kuantan yang berlarutan hingga jam 3 pagi tidak diganggu dan dibiarkan begitu sahaja. Inilah dia sikap "Double Standard" yang berlaku dalam negara kita. Biarpun sudah 50 tahun merdeka, namun amalan penjajah ini terus diwarisi oleh mereka yang rakus ingin berkuasa dan takut kedudukan mereka terancam.

Kes Altantunya Macam Filem Hindi

Sungguh melucukan, dalam banyak kali ceramahnya Anwar sering menyatakan bahawa Kes Altantunya seperti sebuah filem Hindi. Umum mengetahui dalam filem Hindi atau Tamil yang sering ditayangkan di negara kita, sudah pasti anggota polis akan dijual beli oleh mereka yang mempunyai wang dan berkuasa. Biarpun, diketahui bahawa pemimpin terbabit sebenarnya mengamalkan rasuah, kezaliman, penindasan, penyelewengan dan banyak lagi perbuatan yang terpesong. Inilah juga yang berlaku dalam kes Altantunya kata Anwar, skrip sudah diatur oleh mereka-mereka yang berkuasa. Pesalah seperti tidak bersalah. Saksi dijual beli, sekejap mengaku sekejap tidak. Bahkan jarang berlaku apabila orang kanan terbabit ketuanya langsung tidak dipanggil untuk memberi keterangan di mahkamah. Aapa yang nampak ialah Altantunya seorang pelacur terhormat. sebaliknya misteri komisyen jutaan ringgit yang diberikan kepada Razak Baginda dalam kes kapal selam yang dibeli dari Perancis terus dipinggirkan. Begitu juga misteri komisyen jutaan ringgit yang diberi kepada Adib Adam dalam isu pembelian pesawat Sukhoi dari Rusia terus dipendamkan. Inilah dia filem Hindi terhebat dialaf baru. Sesungguhnya, kita sendiri sudah boleh membaca keputusan yang bakal dibuat oleh pihak hakim dalam kes Altantunya ini. Jarang berlaku Hakim, Pendakwaraya dan Peguambela bersatu hati dan tenaga dalam membicarakan sesuatu kes. Tapi amalan ini berlaku dalam kes Altantunya. Sungguh melucukan, sesudah 50 tahun merdeka keadaan ini masih berlaku di negara kita.

Teruskan Perjuangan Tegakkan Keadilan

Biar apapun yang berlaku, kepada para pemimpin dan rakyat yang cintakan keadilan di negara ini maka teruskanlah perjuangan. Berilah kesedaran kepada mereka yang masih dibutakan mata dan hati agar dapat melihat kebobrokan yang berlaku di depan mata mereka. Sekurang-kurangnya, berilah peluang anak-anak cucu kita menikmati demokrasi yang sebenarnya suatu hari nanti. Reformasi !! Takbirrrrr... Allah Hu Akhbar !

- Cucu Mat Kilau

www.cucumatkilau.blogdrive.com

 
posted by DPP Kawasan Setiu at 5:42 AM | Permalink |


0 Comments: