:: Bicara Pemuda ::

 

Thursday, September 13, 2007
Lagi Gambar Menarik di Batu Buruk
Oleh : Saudara Amdang81

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Kebetulan dapat beberapa maklumat tanpa sengaja. Aku pergi photostat kad pengenalan, jumpa orang photostat surat ni. Aku minta sekeping. Hehehe. Kat bawah ni beberapa gambar dan maklumat berkaitan tempat kejadian di Batu Buruk.

Surat penolakan ceramah dari pihak polis.
Surat bertarikh 6 Sept 2007. 4 alasan dikemukakan iaitu:
1. Kawasan kediaman awam yang padat;
2. Berlaku kerosakan prasarana di Kawasan Rekreasi Batu Buruk;
3. Mengganggu ketenteraman awam berhampiran dengan Istana Al-Muktafibillah Shah, kediaman hakim serta lain-lain ketua jabatan;
4. Gangguan kepada pelancong yang menginap di resort-resort berhampiran.

Surat Rayuan bertarikh 8 Sept 2007. Bagaimanapun Dato Ayub mengatakan sehingga Jam 6 petang, 8 Sept 2007 pihak urusetia ceramah tidak datang berjumpa untuk mengadakan perbincangan. Maklumat yang ambe dapat, sudah ada pertemuan sekitar Jam 5 pada hari berkenaan. Sebaliknya penganjur ditanya kenapa tidak datang sahaja pada 7 Sept 2007 (Jumaat).
"Kita bercadang untuk meminta mereka memindahkan kawasan ceramah ke Rusila. Namun sehingga pukul 6 petang semalam, wakil mereka gagal hadir untuk berbincang tentang perkara itu," katanya - Bernama.
Surat larangan kepada tuan premis. Menurut tuan premis terbabit, alasan yang diberikan langsung tidak munasabah sebaliknya ada alasan lain yang tersembunyi.
Gambar diambil dari dalam pagar premis tapak ceramah. Lihat betapa lega dan lapangnya kawasan ini. Tiada sebarang prasarana rekreasi di sini. Bagaimana mungkin berlaku kerosakan. Prasarana yang dimaksudkan pihak polis berada di luar kawasan ceramah.
Gambar sedikit ke kiri. Diambil di hadapan pintu pagar premis.

Gambar lagi ke kiri. Lihat betapa luasnya kawasan ini. Disebut oleh tuan premis, tapak ini pernah beberapa kali menjadi tempat ceramah tanpa sebarang provokasi dari pihak polis kecuali pada akhir tahun lalu dan yang terbaru Sabtu lalu. Tapak ini pernah menghimpunkan kira-kira 100,000 orang semasa pelancaran GERAK pada tahun 1999 yang lalu. Tapak ini juga merupakan tempat pertama Anwar Ibrahim berceramah selepas dipecat dalam kerajaan. Tapak ini agak sinonim dengan Parti Keadilan Rakyat.

Kelongsong Bom Pemedih Mata yang dijumpai di hadapan Permai Inn. Jarak sini ke tapak ceramah aku anggarkan 0.8 KM. Pedih wooo kena ni. Nampak je kecik, tapi dia punya asap memang kaw!! Aku pernah beberapa kali mengalami suasana asap yang bergas ini. Serik? Aku tak tahu laa. Serik semasa kena asap tu. Batuk kering, mata berair tak yah cakap laa, nak nafas susah, rasa seolah-olah inilah hari terakhir hidupku. Seksa!!
 
posted by DPP Kawasan Setiu at 12:40 AM | Permalink |


0 Comments: